Ceva amuzant si ceva serios despre modul de perceptie.

In primul rand ceva foarte amuzant, aveti mai jos un filmulet in care niste fotbalisti incearca sa joace fotbal (duh!) in conditiile in care se vad pe ei, dar de sus de deasupra terenului. Va garantez 2 minute in care o sa va doara burta de ras:

Apoi, revenind la ceva serios, am o fotografie cu lacul Ciric de langa Iasi care am pus-o pe 500px si a fost destul de apreciata, insa cineva m-a contactat in privat pe facebook dupa ce i-am dat share, pe motiv ca nu are cum sa arate si imaginea din reflexia apei la fel de luminoasa ca cea originala. Si da, e adevarat, o imagine neprelucrata, fotografiata cu un simplu aparat, indiferent de calitatea acestuia, va avea de foarte multe ori un neajuns care o sa-l explic in randurile urmatoare.

Daca o sa priviti un apus de soare fain si o sa incercati sa fotografiati acel apus veti descoperi foarte usor ca ceea ce vedeti si ceea ce vede aparatul sunt doua lucruri destul de diferite si ca practic e foarte greu sa surprindeti feeling-ul peisajului. Acest lucru se intampla din cauza unei limitari a tehnologiei de capturare a imaginilor si este influentata de asa numitul Dynamic range. In fotografie, acest lucru se refera in mare la surprinderea detaliilor, in acelasi timp, si in zonele foarte iluminate dar si in cele intunecate, aflate in umbra. Imaginile care le percepem noi oamenii se formeaza in creier, cu alte cuvinte trec prin filtrul gandirii, lucru care nu se intampla cu imaginile capturate de aparatul de fotografiat. De aceea, pentru a aduce o imagine fotografiata cat mai aproape de modul de perceptie a realitatii de catre om, se folosesc cateva metode, o sa le explic in ordinea in care ar trebui folosite incepand cu cea mai buna metoda si terminand cu cea mai indezirabila:

1.Filtrele graduale, sunt bucati de sticla cu o transparenta progresiva liniara care permite intunecarea cerului de exemplu, pentru a egaliza cantitatea de lumina primita de senzorul aparatului de fotografiat atat in zonele cu multa lumina dar si in cele intunecate.

2.Post-editare, asta implica folosirea unui software de editare pe fisierele raw cu unelte similare filtrelor de sticla, Lightroom are de exemplu Graduated Filter. Aceasta unealta am folosit-o eu in fotografia cu lacul.

3.Postprocesarea HDR. HDR vine de la High Dynamic Range si presupune fotografierea aceluiasi subiect folosind aceiasi incadrare si aceleasi setari cu exceptia expunerii pentru a obtine 3, 5, etc fotografii cu diferite grade de expunere si combinarea acestora folosind un software pentru a obtine o imagine de tip HDR care de foarte multe ori trece in kitsch.

Bottom line, vreau sa zic ca fotografiile mele sunt postprocesate, mai mult sau mai putin, in functie de ceea ce vreau sa obtin. Nu ascund acest aspect. Daca va plac, bine, daca nu, iar bine.

PS: La fotografia de mai sus nu se potriveste sintagma „Precum in cer, asa si pe pamant?”

Leave a Reply