Internet Spaceships are serious business. Ce este EVE Online? Ghid pentru incepatori.

De ceva vreme ma gandeam sa pornesc un nou blog in care sa discut si sa ofer informatii despre una din pasiunile mele recente si anume jocul EVE Online insa pana la urma m-am decis sa le scriu tot aici, organizate frumos in propria categorie. Pentru ca informatii despre acest joc nu se prea gasesc in limba romana si practic cunoasterea unei limbi straine e foarte folositoare, m-am gandit sa fac o serie de articole care sa trateze diferite aspecte ale jocului, de la descriere lui, la evenimente in-game, elemente de metagaming (lucruri legate de EVE Online care transcend spatiul virtual), dar si experiente personale sau tutoriale.

Daca esti interesat sa incerci EVE Online ai aici un link de invitate prin care o sa primesti o perioada trial gratuita mai lunga iar daca la final te decizi sa platesti, eu voi primi 1PLEX pe care il voi vinde si-ti voi trimite jumatate din valoarea lui in joc adica aproximativ 600 Mil ISK. E de ajuns sa-mi lasi un comentariu cu o adresa de email valabila

Adevarul este ca EVE Online, mai pe scurt EVE este un tip foarte diferit de MMORPG (massively multiplayer online, role playing game), foarte greu comparabil cu altele (World of Warcraf de exemplu) insa satisfactiile sunt pe masura. Sa incepem!

I. Ce este Eve? Care e diferenta fata de celelalte MMORGP-uri?

Eve-Online este un MMORPG futuristic sci-fi lansat in mai 2003 de catre developerii islandezi CCP care se petrece intr-un mediu persistent, condus de catre jucatori, numit New Eden. New Eden este un fel de galaxie formata din 7,600 sisteme solare diferite, fiecare sistem fiind compus la randul lui din stea, planete, centuri asterorizi, anomalii cosmice, dar si elemente construite de civilizatiile din New Eden, adica statii si porti stelare. Fiecare sistem solar se poate vizita, si ca o curiozitate, cineva a inceput pe 1 decembrie 2009 sa viziteze si sa fotografieze fiecare planeta din known-space, terminand aceasta calatorie pe 26 noiembrie 2015, asta insemnand 5,201 sisteme solare din 64 de regiuni fara sa piarda o singura nava. Un alt lucru care trebuie amintit este ca totul se intampla pe un singur server, asa ca toata lumea poate interactiona cu toata lumea, indiferent ca sunt din Australia, US, Europa, etc.

Jucatorii pot pilota un numar foarte mare de nave spatiale intr-un univers masiv, formand aliante complexe si chiar cucerind portiuni din spatiu. Jocul EVE ofera posibilitatea de lupte in spatiu pe scara mica 1vs1 sau pe scara foarte mare unde mii de jucatori se aduna in acelasi sistem, strangerea de resurse de diferite tipuri, productie de bunuri, acces la o piata interstelara imensa influentata de actiunile fiecarui jucator si multe multe multe altele.

a. Gameplay de tip open ended  Unul din principalele caracteristici ale jocului si unul din cele mai multumitoare, este modul de joc open-end. Asta inseamna ca nu exista un grinding predeterminat, o „munca” pentru a creste in nivel sau o poveste care este identica pentru fiecare jucatori. Nu exista conceptul de nivele sau progresie verticala, fiecare jucatori avand acces la diferite bunuri sau actiuni in functie de skill-uri si este liber sa joace jocul asa cum isi doreste. Asta inseamna ca EVE nu se bazeaza pe gameplay structurat, repetitiv, ci este de fapt bazat pe interactiune intre jucatori si libertate. Asta inseamna ca jucatori sau grupuri de jucatori pot avea un impact major, incredibil asupra modului in care se dezvolta situatia din joc, pentru ca fiecare actiune care nu se bazeaza pe un bug, pe o eroare de programare, este permisa. Jucatorii pot alege sa fie buni sau rai daca asa isi doresc, si anumite activitati ca frauda, pirateria, awoxing (atacarea aliatilor), santaj, spionaj, extorcare de fonduri, tradari, rascumparea sau agresarea de tip „bullying” este permisa in joc, atata timp cat nu trece in blasfemie. Intr-un anumit sens, este unul din cele mai „reale” jocuri, si pentru majoritatea jucatorilor sintagma „Eve is real” e foarte adevarta, din motive foarte diferite, si foarte personale. Povestile din joc sunt de multe ori despre razboaie intre aliance cu zeci de mii de jucatori, scheme piramidale si furturi la nivel de corporatii in care se pierd sute de miliarde de isk (interstellar currency, banii din joc) Pe langa povestea originala, asa numitul „lore” in care se explica faptul ca in viitor, oamenii avansati tehnologic colonizeaza galaxia, gasesc o gaura de vierme masiva si colonizeaza New Eden dupa care gaura de vierme dispare si urmeaza cateva mii de ani in care omenirea din New Eden incearca sa-si gaseasca din nou drumul spre stele, Eve are o istorie proprie pe care jucatorii insisi o scriu in fiecare secunda din momentul cand a fost lansat.

In esenta, jocul ofera uneltele si metodele, dar este responsabilitatea jucatorului sa-si creeze aventurile. Aveti aici o imagine cu unele dintre posibilele activitati pe care le puteti face in acest joc,

b. Economie de tip Player-driven Jucatorii care au ales sa mearga pe partea de industrie sunt responsabili cu tot ceea ce inseamna productie de bunuri, si ei sunt cei care ofera celorlalti jucatori navele, modulele, boosterele, pentru ca fiecare item din joc trebuie sa fie produs, cercetat, inventat, cules (from asteroids, ice fields, salvaged parts, gas clouds, planets or moons), transportat si pus la vanzare, fie pe piata ori prin contracte. Spre deosebire de majoritatea jocurilor de tip MMO, productia de bunuri nu este doar o activitate secundara, ci este practic motorul care pune in miscare tot jocul. De fapt, sunt jucatori care doar asta fac, si va pot spune din experienta ca are satisfactii destul de mari. Jocul contine o gramada de complexitate la nivel logistic cum ar fi intelegeri pentru lanturi de aprovizionare, lipsa de elemente de inventar sau mana de lucru, programe de productie, fluctuari ale pietei, cercetare, trasee de aprovizonare care trebuie protejate impotriva ambuscadelor facute de pirati, transportul de combustibil si munitie sau alte bunuri in spatiu ostil. Ca un rezultat la acest tip de situatii, o economie complexa s-a dezvoltat de-a lungul anilor: alliantele cauta investitori, aranjeaza contracte de productie, investesc in proiecte pe scara larga care valoreaza sute sau mii de dolari reali, aliantele sunt distruse prin razboi sau subterfugii, ori infloresc si cresc in conglomerate de zeci de mii de jucatori si cu averi de trilioane de isk. Ca intodeauna, frauda, furtul si pirateria sunt peste tot chiar si in drumul spre avere. Eve online reprezinta ce-i mai bun si mai rau din anarhie si capitalism, la un loc.

c. Interactiunie de tip PVP Un alt aspect de baza al acestui joc este ca interactiunile de tip PVE (player versus environment) and PVP (player versus player) nu au o limita clara intre ele. Jocul simuleaza un univers rece, neprimitor iar activitatile inchise, izolate de tip „parc tematic” sunt aproape inexistente. Nu sunt asa numite zone PVE sau arene PVP. In schimb, fiecare jucator este capabil sa modifice experienta altui jucatori in absolut fiecare loc din joc, cu cateva diferente in functie de statusul de securitate a zonei in care se afla.

Moartea vine si cu un pret in Eve: asta inseamna pierderea navei care o zbori in mod curent, impreuna cu toate modulele si tot ce era in cargo (care poate fi luat de catre inamic), ba chiar si distrugerea capsulei – acest lucru face ca interactiunile de tip PVP sa aiba consecinte pe termen lung, si nu este ceva neobisnuit sa auzi despre lupte pe scara larga care costa ambele parti triliarde de ISK, sau jucatori care cauta sa se razbune unii pe altii. Trebuie sa lucrezi cu alti oameni si alte corporatii pentru a obtine victoria pe campul de lupta in spatiu, si in acelasi timp sa-ti alegi inamicii cu grija pentru ca se poate intampla ca o o batalie castigata ar putea sa te puna in fata unor forte superioare si ai putea sa pierzi razboiul.

Jucatorii se pot angaja in lupte solo pentru mandrie, in grupuri mici pentru apararea teritoriilor si lupte pe scara larga pentru controlul a vaste regiuni izolate din spatiu, sau in razboi factional. Sistemul de lupta PVP este foarte complex pentru ca exista sute de nave diferite cu diferite roluri si bonusuri, plus mii de combinatii de module  care interactioneaza fiferit intre ele. Experienta PVP in Eve este foarte complexa, dar incredibil de multumitoare pentru cei care vor sa invete.

d. Un spatiu imens si persistent Un alt aspect interesant este ca jocul are loc intr-o singura instanta a unui singur server, cluster-ul New Eden fiind o lume la o scara astronomica compus din aproximatic 7600 de sisteme din care aproximativ 5200 apartin de known-space (abreviat kspace, legate unele de altele prin porti stelare) si inca 2400 de sisteme de tip wormhole (abreviat jspace) , fiecare regiune avand alt aspect, compus din obiecte celestiale bine definite, unice, planete, nori de praf, statii, pulsari, NPC-uri, etc.

Sunt cateva activitati care implica explorarea teritoriului necunoscut si care permit jucatorilor sa scaneze si sa gaseasca camp-uri izolate apartinand piratilor, baze de date, tehnologie antica sau resurse foarte rare. Spatiu apartinand de Wormhole este compus din sisteme si tunele/gauri de vierme care isi schimba in mod constant locatia.

Frumusetea acestui joc este ca poti face orice te amuza. Eve Online este gandit in asa fel incat orice still de joc si orice fel de activitate ai alege, poti face ceva competitiv si placut, fie ca esti un pilot care cauta actiune si lupta sau un mogul docil care cauta sa se imbogateasca.

e. Play for free! Adica joaca-te gratuit Dar Eve e un joc pe baza de abonament! Cum functioneaza acest lucru? CCP, develorperii jocului vand un produs numit PLEX (pilot license extension) care este in esenta un permis de joc de 30 zile care poate fi achizitionat cu bani reali sau cu banii din joc (ISK). Asta inseamna ca poti sa-ti platesti abonamentul lunar cu banii care ii faci in joc cumparand cu ISK de la alti jucatori care il vand pe piata. Desi curba de invatare este destul de abrupta, pe masura ce inveti jocul va fi din ce in ce mai usor sa faci asta. Un prieten care a avut norocul sa fie consiliat de mine si de un alt prieten a ajuns ca in a 3-a luna sa-si cumpere si sa-si activeze 2 PLEX-uri iar la momentul actual pretul unui PLEX se invarte in jurul a 1200000000 ISK. Intr-un alt articol o sa intru in detalii despre cum se poate castiga un PLEX in cel mai scurt timp.

Desi transformarea si transferul de bani reali prin intermediul EVE (abreviat RMT) este o practica interzisa si banabila, in bani reali PLEX costa in jur de 20$ si facand paralela cu pretul in ISK de un 1.2 miliarde, asta da un sens de valoare reala a pietii din EVE pentru ca mii de dolari reali sunt distrusi in fiecare zi. Asa apar tituluri pe site-uri ca Forbes, care vorbesc despre lupte pentru sisteme in care se pierd nave in valoare de peste 300.000$. Yeap, nu e o greseala, trei sute de mii de dolari reali.

II. Fara nivele? Cum functioneaza acest joc?

Progresul caracterului in Eve se face in timp real prin adunarea de skillpoints (SP) pe masura ce trece timpul, indiferent daca caracterul este online sau nu (adica daca joci sau nu). Existas aproximativ 400 de skill-uri diferite care au cate 5 nivele diferite si permit jucatorului sa se specializeze intr-un anumit domeniu sau activitate. Desi asta ar putea fi descurajant pentru un incepator, exista doar un set minim de skill-uri care afecteaza o anumita activitate la un moment dat, restul de skillpoints fiind in acel moment degeaba, desi intr-un numar foarte mare. Deasemenea, sistemul de crestere in nivel nu este linear, pentru ca fiecare skill are 5 nivele si e nevoie de doar 20% din timp pentru a ajunge la o eficacitate de 80% adica pentru a ajunge la nivelul 4 din 5. Un jucator vechi are avantajul ca are mai multe item-uri sau activitati la dispozitie.

Un alt punct important al acestui sistem de skill-uri este ca este practic imposibil sa le inveti pe toate la nivel 5 pentru ca de exemplu in 2013 cineva a facut un calcul si ar fi durat 18 ani, 145 zile, 19 ore, 27 minute si 6 seconds. De la acea data si pana acum au aparut nave noi ce necesita skill-uri noi. Deci nici macar cei care s-au apucat de Eve in 2003 cand a fost lansat si au jucat incontinuu, tot nu sunt specializati in absolut toate domeniile si asta inseamna ca fiecare jucator trebuie sa-si planifice skill-urile in functie de ce vrea sa faca in viitor. Asta inseamna ca pe anumite domenii un jucator de cateva saptamani poate fi la fel de eficient ca un veteran.

III. Chestiile bune si cele rele.

Deci facand o sinteza a tuturor aspectelor, care sunt chestiile naspa despre care ar trebui sa stiu?

a. O curba de invatare abrupta: jocul e destul de greu de inteles la inceput. Pentru primele zile, saptamani sau luni probabil vei fi pierdut daca nu-ti setezi obiective clare. Trebuie sa tii minte ca prin natura acestui sandbox nu vei fi servit cu actiune, distractie sau succes de catre joc ci trebuie sa-ti gasesti singur aceste lucruri. Este mult de invatat si multi jucatori sunt de acord ca mai bine citesti sau intrebi pe alti jucatori in primele zile decat sa-l joci efectiv.Spre deosebire de alte multe MMO-uri, succesul nu are legatura cu cantitatea de timp petrecuta in joc ci cu ce poti sa intreprinzi. Mai jos este o imagine care exprima in mod grafic brutalitatea accestui joc. Pe langa faptul ca e amuzanta, e si foarte ancorata in realitate.

b. Sa joci de unul singur e foarte plictisitor: acest joc e gandit in jurul ideii de interactiune intre jucatori si fiecare incercare de a te tine departe de aceste interactiuni vor transforma jocul intr-o experienta plictisitoare si fara sens. Marea majoritate a activitatilor de tip PVE  te vor dezamagi intr-un final daca le faci de unul singur si va si si mai greu sa capeti experienta reala (nu skillpoints) Ideea e sa gasesti o corporatie (un fel de ghilda) buna condusa de jucatori care se specializeaza pe stilul tau de joc si sa faci chestii impreuna cu ei.

c. Trebuie sa-ti pregatesti „temele” din timp: Eve este un joc cu o mare complexitate. Indiferent de ceea ce vrei sa faci, tot timpul o sa fie ceva de invatat care o sa te faca mai eficient. Cu cat ai scopuri nerealiste si care nu sunt in concordanta cu skill-urile tale, jocul te va pedepsi. Sa nu-ti fie frica sa pui intrebari. De asemenea, Google este cel mai bun prieten al tau.

d. Luptele nu sunt ca cele din filmele lui Michael Bay, explozive si super rapide: Asa se prezinta in trailere, si pana la un anumit nivel (1vs1 in fregate) e chiar adevarat insa in majoritatea cazurilor o sa te uiti la un ecran plin de ferestre cu o cantitate imensa de informatii care se schimba in fiecare secunda, pentru ca Eve este in esenta lui un joc de strategie in timp real. Ceea ce conteaza este cand sa angajezi, ce sa angajezi si la ce sa te astepti de la inamic. Conteaza daca poti prezice ceea ce va face, cati vor fi prezenti, cum poti sa te coordonezi cu flota si cum sa urmezi ordine si cati prieteni ai cu tine. Nu te astepta sa pilotezi o nava spatiala, pentru ca de fapt, o s-o comanzi.

Ca sa va faceti o idee, o batalie ca cea din trailerul urmator ar putea arata pentru 3o de minute la fel ca in poza de mai jos. Sa nu va lasati inselati, cantitatea de stres, adrenalina, tensiune si endorfina cand finalul e fericit sau amaraciunea in cazul unui esec sunt reale, chiar daca acum imaginea nu va trezeste nici un sentiment.


e. Nu exista un “server PVE”: Eve este la baza un joc de tip PVP. Chiar daca nu-ti place sa te lupti si sa risti sa pierzi nave, si alegi de exemplu sa cari bunuri la un moment dat cineva te va prinde, iti va distruge nava chiar si in zonele cu securitate inalta, unde criminalii sunt pedepsiti. (hisec, o sa revin cu explicatii intr-un articol ulterior) Chiar daca minezi linistit intr-o centura de asteroizi, cineva iti va distruge la un moment dat nava de minat, iti va lua tot minereul si nu vei putea face mare lucru pe moment. Chiar daca faci station trading, adica cumperi ieftin de la cei care vor sa vanda repede produse si le vinzi la pretul real al pietei, or sa fie tot timpul jucatori care o sa puna oferte de cumparare sau vanzare mai bune ca tine, luandu-ti astfel o parte din profit. Interactiunile PVP in EVE nu sunt optionale si nici consensuale. Practic poti fi atacat oriunde in afara cazului cand stai intr-o statie, si cum am spus mai sus, chiar si hisec-ul poate fi periculos daca folosesti o nava foarte „blingy” (scumpa) sau nu-ti iei masurile de prevedere necesare.

f. Trebuie sa-ti creezi singur distractia: Probabil unul din cele mai controversate aspecte ale acestui joc si probabil motivul pentru care sunt atat de multe opinii despre acest joc. Unii jucatori spun ca este absolut uimitor pe cand altii spun ca e un sceensaver sci-fi frumos. Ideea e ca daca astepti ca Eve sa fie distractiv e ca si cum ai astepta sa obtii succesul in viata reala. Ambele lucruri nu o sa se intample de la sine din acelasi motiv. Jucatorii sunt responsabili sa gaseasca lucrurile care le plac si jocul nu o sa devina brusc interesant daca nu-ti faci timp sa experimentezi cu el. Tu esti singurul responsabil.

g. Importanta este calatoria, nu destinatia. Nu exita un“end game”: Frumusetea in Eve este ca poti face mai multe chestii, cateva sau doar una. Poti sa devii un transportator de incredere, un producator de succes, un broker care se joaca cu preturile in unul din hub-urile comerciale din joc, poti sa fii un miner sau un conducator de flota, sa fii un spion sau inchiriezi spatiul care il detii. Nu este ca in alte MMO-uri unde esti un Razboinic care abia asteapta sa ajunga la nivelul 80. Nu sunt clase. Poti fi la fel de bun pilot de interceptoare cat si pilot de battleship-uri, daca ai destul timp. Poti sa produci orice modul, orice nava, posibilitatile sunt aproape infinite. Asa ca bucura-te de frum, si indreapta-te in directia care te intereseaza. Nu conteaza ca-ti faci skill-urile la nivel 5 cat conteaza ceea ce faci intre timp.

h. Exista timp de asteptare: Eve nu este un joc care te recompenseaza instant. Marea majoritate a scopurilor dureaza o gramada de timp pentru a fi indeplinite, nu poti sa avansezi instant si in majoritatea cazurilor nu exista nici o recompensa imediata in majoritatea activitatilor. Chiar si atunci cand produci o nava si o pui pe piata s-ar putea sa treaca zile, saptamani sau luni pana cineva o cumpara si devii un pic mai bogat. Necesita timp pentru a calatori dintr-o parte in alta, necesita timp pentru a invata anumite skill-uri, necesita timp pentru a invata cum sa pilotezi o nava, cum sa reactionezi intr-o anumita situatie, si multe evenimente depind de prezenta altor jucatori. Sa te astepti ca de fiecare data cand te loghezi in Eve vei avea o experienta placuta e o asteptare foarte nerealista. De fapt, intreg jocul e construit in jurul ideii de realizari si pierderi. Desi asta s-ar putea sa socheze pe multa lume, acest lucru este de fapt toata esenta din Eve Online.

Internet Spaceships are serious business.

Latest Comments

  1. Ioan M. 14 decembrie 2015
    • Mack 14 decembrie 2015
    • Mack 14 decembrie 2015
  2. Cristi Mîrț 30 martie 2016
    • Mack 30 martie 2016
  3. Rock 13 august 2016

Leave a Reply