Unul din avantajele DSLR este faptul ca ai acces la toate setarile posibile, facand posibile fotografierea unor lucruri inaccesibile omului de rand. Unul din aceste lucruri este cerul noptii, cu stele si tot ce trebuie. Pentru a va apuca de fotografiat stelele va trebuie urmatoarele 3 piese de…
Echipament:
- DSLR cu mod expunere Bulb
- Trepied
- Telecomanda
Deasemenea, recomand sa gasiti o zona nepopulata, neluminata, folosindu-va de harta de aici.
Exista 2 metode a fotografia cerul noptii, in functie de ce vreti sa obtineti. Una este fotografierea cerului astfel incat stelele sa-si pastreze forma punctiforma. Aici e nevoie de obiective rapide cu un f cat mai mic, focalizare manuala setata pe infint si regula de 500. Regula de 500 nu este batuta in cuie, insa e un punct bun de start ca sa nu pierdeti timp cu diferite expuneri pana va dati seama cam de cat aveti nevoie. Din cauza rotatiei Pamantului, la expuneri care depasesc o anumita valoare, stelele nu mai apar ca puncte luminoase ci ca arce de cerc, care nu e neaparat un lucru rau. Insa daca doriti ca stelele sa apara ca stele pe langa un ISO mare si un f cat mai mic e de ajuns sa impartiti numarul 500 la numarul ce reprezinta distanta focala la care planuiti sa faceti poza. V-am pus si un tabel cu valori insa cel mai usor e sa tineti minte ca e vorba de impartire si eventual sa rotunjiti cu minus.
Stelele isi pastreaza forma sub… | |||
Distanta focala | Full Frame | Nikon 1.5 Crop | Canon 1.6 Crop |
10mm | n/a | 33s | 31s |
14mm | 36s | 24s | 22s |
16mm | 31s | 21s | 20s |
20mm | 25s | 17s | 16s |
24mm | 21s | 14s | 13s |
28mm | 18s | 12s | 11s |
35mm | 14s | 10s | 9s |
50mm | 10s | 7s | 6s |
70mm | 7s | 5s | 4s |
85mm | 6s | 4s | 4s |
A doua metoda este cu ISO 100, diafragma inchisa pentru a avea totul in focus dar si pentru a lasa mai putina lumina sa intre desi timpul de expunere este peste 30 de secunde. Cu aceste setari, stelele vor trasa arce de cerc iar Calea Lactee nu va fi vizibila.
Eu am optat pentru o telecomanda IR wireless Nikon ML-L3 pentru ca mi s-a parut mai convenabila ca una pe fir iar Nikon D5100 are senzori pentru telecomanda si pe fata dar si pe spate. Mult timp am crezut ca aceasta telecomanda este incompatibila cu modul Bulb pentru ca nu reuseam deloc sa declansez si sa tin obturatorul deschis pentru cat timp doream eu. In manualul care l-am citit de o gramada de ori nu am gasit nimic despre acest lucru, insa dupa sapaturi am aflat cum se foloseste modul Bulb impreuna cu telecomanda ML-L3.
- Se deschide aparatul in modul M si se roteste de rotita spre stanga pentru a mari timpul de expunere, dupa ultima valoare de 30 secunde, aparatul va afisa textul Bulb. In acest mod, obturatorul va sta deschis atata timp cat tineti apasat pe declansator, lucru total nepractic si obositor.
- Se apasa butonul Info si se selecteaza meniul Release Mode iar acolo trebuie sa alegeti Delayed Remote.
- Acum puteti sa apasati o data pe butonul telecomenzii pentru a deschide obturatorul si inca o data pentru a-l inchide.
Observatii:
- Trageti in format RAW.
- Trepiedul e un musthave, credeti-ma, m-am trezit de cateva ori in situatia ca aveam o scena super si nu am reusit sa o surprind pentru ca desi aveam un suport (masa, stalp, bolovan, etc) acesta nu imi oferea destula stabilitate pentru fotografii detaliate. Dar asta nu e tot, degeaba aveti cel mai solid tripod daca nu aveti o metoda de declansare de la distanta.
- Desi aparatele foto moderne au valori ISO foarte mari, de la anumite valori in sus apare noise, care strica imaginile. Incercati sa gasiti o valoare care sa ofere un echilibru intre luminozitatea stelelor si cantitatea de zgomot din imagini.
- La expunerile cu durata mare, daca aparatul proceseaza foarte mult dupa ce ati facut o fotografie, dubland timpul inseamna ca aveti activata setarea de reducere a zgomotului la expunere cu durata lunga ceea ce se poate dezactiva apasand butonul de MENU, apoi SHOOTING MENU, Long Exposure NR, Off. Practic nu e un lucru rau, insa daca aveti un motiv sa va grabiti e bine sa stiti de unde se dezactiveaza.
AUGUSTIN CIUREA
Bună ziua, stimate domn. Binevenite informatiile, prețioase chiar. Ce mi-se pare mie greșit este faptul ca nu corelati valorile senzorului, care va schimba întotdeauna valorile din tabel. Menționați ca folosiți un nikon d5100. Al cărui senzor e de 16 mega. Eu am un d3300, sunt un începător entuziast, dar nimic nu se potrivește, ptr ca senzorul e de 24 mega. Lăsați în tabel sa se înțeleagă ca canon ar fi superior, ptr ca are invariabil valori mai scăzute de expunere. Dar nu specificați modelul. Eu cred ca nu pot fi comparate cele doua aparate nici optic, nici tehnic, și nici din oricare alti parametrii. Cel puțin în gamele de intrare, semiprofesioniste. As vrea sa știu cum arată calea lactee , văzută printr-un fisheye…Asta ptr ca încă nu am un asemenea obiectiv deocamdată.. 🙂
Mack
Buna ziua, ca sa va raspund la intrebare, valorile senzorului, si probabil va referiti la megapixeli, nu conteaza pentru ceea ce vrem noi sa obtinem, la fel ca la obtinerea bokeh-ului, doar distanta focala si marimea efectiva a senzorului conteaza. Si asa e regula care garanteaza puncte in loc de linii cand e vorba de stele fotografiate noaptea. Si tabelul ala nu e ca sa spun ca Cannon e superior, asa iese la matematica. „Regula de 500” spune ca se imparte 500 la distanta focala si asta ne da shutter speed-ul maxim la care stelele raman puncte si nu se transforma in linii. Daaaar, chestia asta e valabila la format full frame, senzor de 35mm. la senzor crop, Nikon si Cannon folosesc marimi putin diferite care dau un factor de multiplicare diferit, 1.5 la Nikon si 1.6 la Cannon. Multiplicarea se face la distanta focala, deci un 50mm pe format crop e de fapt 75 pe Nikon si 80 pe Cannon. Cand folosim „regula de 500” e absolut normal ca Cannon o sa dea mai bine la matematica ca Nikon.
Nici eu nu am nimic fish-eye, cel mai larg si mai luminos obiectiv care il detin e un 18-35mm, f1.8 Sigma, care pe Nikon d7100 pe care il am acum e de fapt un 27-50, nu foarte larg pentru astrofotografie.